Požiadavky protipožiarnej bezpečnosti v súvislosti s parkovaním a nabíjaním elektromobilov v stavbách
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky Prezídium Hasičského a záchranného zboru (ďalej len „Prezídium HaZZ“) s cieľom zabezpečiť opatrenia z hľadiska ochrany pred požiarmi v súvislosti s inštaláciou nabíjacích staníc pre elektromobily v stavbách v zmysle zákona č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 555/2005 Z. z.“) a parkovaním elektrických vozidiel v stavbách a reagujúc na vedecko-technický vývoj a nové poznatky z danej oblasti vydáva nasledovné metodické usmernenie.
Požiadavky definované zákonom č. 555/2005 Z. z. sú všeobecné a nestanovujú konkrétne kritériá z hľadiska protipožiarnej bezpečnosti stavieb pre parkovanie a pre nabíjanie elektrických vozidiel v stavbách a rovnako ani vyhláška MV SR č. 94/2004 Z. z., ktorou sa ustanovujú technické požiadavky na protipožiarnu bezpečnosť pri výstavbe a pri užívaní stavieb v znení neskorších predpisov nestanovuje konkrétne požiadavky protipožiarnej bezpečnosti pre parkovanie a nabíjanie elektrických vozidiel v stavbách. Prezídium HaZZ z dôvodu potreby akceptácie požiadaviek vyplývajúcich z § 8a zákona č. 555/2005 Z. z., týmto usmernením stanovuje minimálne odporúčané požiadavky protipožiarnej bezpečnosti v súvislosti s parkovaním a nabíjaním elektrických vozidiel v stavbách.
Stavby, ktorých sa predmetné usmernenie týka nad rámec vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 94/2004 Z. z., ktorou sa ustanovujú technické požiadavky na protipožiarnu bezpečnosť pri výstavbe a pri užívaní stavieb v znení neskorších predpisov (ďalej len „vyhláška MV SR č. 94/2004 Z. z.“) sú stavby, prípadne časti stavieb, ktorých súčasťou sú hromadné garáže a radové garáže.
POŽIARNO-BEZPEČNOSTNÉ POŽIADAVKY NA STAVBY:
- Odporúčame umiestňovať nabíjacie stanice elektrických vozidiel len v takých hromadných garážach a radových garážach, ktoré majú nosné konštrukcie a požiarne deliace konštrukcie vyhotovené z konštrukčných prvkov druhu D1.
- Nabíjacie stanice elektrických vozidiel odporúčame v hromadných garážach umiestňovať na požiarnom podlaží v zmysle § 5 ods. 1 písm. a) vyhlášky MV SR č. 94/2004 Z. z.
- V hromadných garážach odporúčame nabíjacie stanice elektrických vozidiel umiestňovať vo vzdialenosti najmenej 2,5 m od vstupov do čiastočne chránených únikových ciest alebo do chránených únikových ciest.
- V hromadných garážach a radových garážach odporúčame umiestniť najviac šesť parkovacích miest pre elektromobily a nabíjacie stanice pre elektromobily vedľa seba, pričom umiestnenie ďalších šiestich parkovacích miest pre elektromobily a nabíjacie stanice pre elektromobily odporúčame umiestniť tak, aby ich vzájomná vzdialenosť bola najmenej 2,5 m; alternatívne táto vzdialenosť môže byť nahradená požiarnou zástenou s výškou najmenej 2/3 svetlej výšky podlažia vyhotovenou z konštrukčných prvkov druhu Dl ale najviac 2 m, v celej dĺžke parkovacieho miesta so splnením kritéria EW s požiarnou odolnosťou podľa požiadavky pre príslušný stupeň požiarnej bezpečnosti, pričom musia byť zachované minimálne požiadavky na vetranie garáže. Toto neplatí, ak požiarny úsek garáže pre elektromobily a nabíjacie stanice pre elektromobily v novostavbe je vybavený stabilným hasiacim zariadením, alebo v časti požiarnom úseku určeného pre elektromobily a nabíjacie stanice pre elektromobily existujúcej stavby je inštalované stabilné hasiace zariadenie.
Požiarna zástena zamedzuje šíreniu požiaru v horizontálnom smere. Je to konštrukcia s požiarnou odolnosťou vyhotovená z konštrukčných prvkov druhu D1, s výškou najmenej 2/3 svetlej výšky miestnosti ale najviac 2 m, v celej dĺžke parkovacieho miesta.
VYBAVENIE STAVIEB POŽIARNOTECHNICKÝMI ZARIADENIAMI:
- Požiarny úsek, v ktorom je garáž pre viac ako 10 miest na parkovanie a nabíjanie odporúčame vybaviť zariadením elektrickej požiarnej signalizácie vybavenou hlásičmi s adresáciou.
- Polostabilným hasiacim zariadením, odporúčame vybaviť parkovací systém s celkovou výškou stavby viac ako 6 m a kratším rozmerom stavby viac ako 6 m, alebo v ktorých nieje možné vykonať účinný zásah z vonkajšej strany stavby. Vyvedenie polostabilného hasiaceho zariadenia musí umožňovať napojenie mobilnej hasičskej techniky podľa § 2 písm. b) vyhl. MV SR č. 169/2006 Z. z. o konkrétnych vlastnostiach stabilného hasiaceho zariadenia a polostabilného hasiaceho zariadenia a o podmienkach ich prevádzkovania a zabezpečenia ich pravidelnej kontroly. Napojenie mobilnej hasičskej techniky musí byť umiestnené mimo požiarne nebezpečného priestoru parkovacieho systému a dostupné z prístupovej komunikácie. Polostabilné hasiace zariadenie je možné nahradiť stabilným hasiacim zariadením.
- Stabilným hasiacim zariadením, odporúčame vybaviť požiarny úsek v ktorom je garáž určená pre viac ako 40 miest pre parkovanie a nabíjanie elektromobilov v novostavbe. V existujúcej stavbe, kde z technického hľadiska nie je možné inštalovať stabilné hasiace zariadenie, tak sa odporúča inštalovať alternatívne hasiace zariadenie.
Alternatívne hasiace zariadenie je požiarne zariadenie, ktoré zabezpečuje lokalizáciu požiaru, ktoré obsahuje rozvodné potrubie, vypúšťaciu armatúru, samočinný spúšťací mechanizmus a signalizačné zariadenie a je napojené na centrálny rozvod vody s minimálnou intenzitou dodávky vody 14,7 l.min-1.m-2. - Zariadením na odvod tepla a splodín horenia odporúčame vybaviť požiarny úsek v ktorom je garáž určená pre viac ako 40 miest pre parkovanie a nabíjanie elektromobilov. Zariadenie na odvod tepla a splodín horenia možno nahradiť trvalo otvorenými otvormi, ktorých plocha je najmenej 50 % celkovej plochy obvodových stien priestoru podlažia garáže. Šírka stavby, alebo kratší rozmer stavby, musí byť maximálne 30 m. Uvedené odporúčané opatrenia sa vzťahujú na novostavby. Pre existujúce stavby, kde z technického hľadiska nie je možné inštalovať zariadenie na odvod tepla a splodín horenia sa odporúča zabezpečiť umelé vetranie funkčné počas požiaru zabezpečujúce dostatočné vetranie požiarneho úseku.
- Garáže a priestory súvisiace s parkovaním a nabíjaním elektromobilu v stavbách, ktoré sú napájané aj z batériového úložiska (s celkovým výkonom viac ako 40 kWh) a nie sú vybavené CENTRAL STOP odporúčame navrhnúť a zhotoviť tak, aby sa zaistilo bezpečné vypnutie dodávky elektrickej energie v prípade vzniku požiaru. Odporúčame, aby priestor, z ktorého sa elektrická energia vypína bol v prípade požiaru prístupný z vonkajšieho priestoru, priestoru chránených únikových ciest, vnútorných alebo vonkajších zásahových ciest, alebo sa elektrická energia vypína v priestore s trvalou obsluhou. Odporúčame ovládacie prvky na vypnutie elektrickej energie pre nabíjanie elektromobilov označiť nápisom „VYPNUTIE NABÍJANIA ELEKTROMOBILOV".
- Garáž s parkovaním elektromobilu s nabíjacou stanicou odporúčame napojiť na prístupovú komunikáciu. Z požiarneho úseku garáže s parkovaním elektromobilu s nabíjacou stanicou neodporúčame evakuáciu elektromobilu len prostredníctvom technického zariadenia slúžiaceho pre vertikálnu dopravu elektromobilu (výťah).
ZÁVER:
S príchodom elektromobilov došlo k zvýšeniu rizika vzniku a šírenia požiarov, pri ktorých bude veľmi problematický a ťažko vykonateľný zásah hasičských jednotiek. Táto skutočnosť bude viesť k rozsiahlym škodám, ktoré môžu mať za následok aj porušenie statiky a prípadné následné fatálne zrútenie stavieb z dôvodu poškodenia nosných konštrukcií. Podľa vyššie uvedeného odporúčania by sa mal každý investor pred začatím výstavby rozhodnúť, ako bezpečnú chce mať svoju stavbu a aké riziko je pre neho akceptovateľné. Spoločnosť MiZaPO, s.r.o. odporúča zohľadniť a zapracovať všetky uvedené minimálne bezpečnostné požiadavky ochrany pred požiarmi do projektovej dokumentácie - riešenia protipožiarnej bezpečnosti stavby.
Dňa: 1.2.2025
Autor: Ing. Michal Zárecký – Špecialista požiarnej ochrany BČO
Zdroj: Metodické usmernenie Prezídia HaZZ – Požiadavky protipožiarnej bezpečnosti v súvislosti s parkovaním a nabíjaním elektromobilov v stavbách (revízia č. 1)